Strong Is Resourceful

Strong Is Resourceful

Antti Salmi is an award-winning armwrestler from Tampere, Finland. “Most armwrestlers start their hobby by armwrestling with their friends and noticing that they never lose. After this they get excited and end up finding out armwrestling is an actual sport. However, they soon get devastated to see how a 60 kg pro-armwrestler can win a 100 kg man just like that”. Antti sees strength as a resource – it empowers one to interact with the surrounding environment in ways that could not be done without strength – whether the goal is to open a stuck jam jar or win the competitor in armwrestling. We interviewed Antti to find out the secrets behind armwrestling and how training for the techniques can be improved with the help of Mpower.

 

From a guys-nights to pro armwrestling

“My starting point for armwrestling was very different from the usual. When I was 15, I armwrestled four girls and lost to all of them. After that I decided two things: I need to start going to the gym and I will definitely never armwrestle anyone again”, Antti says. Nine years later a classic sauna-night with the guys led to a few peer-pressured competitions that turned into wins. The losing counterpart dared Antti to ‘prepare to lose’ in three months. This got Antti to google hints and tips for armwrestling and eventually led him to find out armwrestling to be an actual sport and that he actually had a training facility near-by. The bet turned into four and a half years of training, a passion for armwrestling and a medal from the Finnish national armwrestling championship competition.

antti 4

Antti won his first Finnish championship medal in 2015, when he achieved bronze in the 80 kg division in left hand armwrestling. “Until that I had been training armwrestling for 3,5 years. However, my development was not linear, but included a major turning point. When I had been training for 1,5 years, I armwrestled a guy who was new to armwrestling and about the same weight as me, however he still won me easily”, he recalls. That person was Niko Eerola, currently one of the best in grip strength sports today. “Losing to Niko was a shock that pushed armwrestling from being a hobby to my passion. The other option would have been quitting. However, I then realised that a good armwrestler needs to be versatile rather than based on one strong technique and muscle group like I had thought before”, Antti continues.

 

 

The secrets behind armwrestling 

“I didn’t start armwrestling because I was gifted. My biggest goal is to win those that are gifted with better training, better understanding and better equipment. Unlike in many sports like running, where being gifted matters, you can work your way to the top in armwrestling” Antti says. Training can be much more strategic and goal-oriented than one might think. “Training for armwrestling often includes exercises that regular gym enthusiasts rarely even know of” Antti says. He for instance trains his forearms with a variety of 30 different exercises, focusing on this muscle group alone for 3-4 hours per week. Forearm helps to direct the force. “If the direction disappears, the force production needs to be insane to compensate for the loss of direction”, Antti explains.

 

“My biggest goal is to win those that are gifted with better training, better understanding and better equipment.”

 

The training routines are varied. Training includes competition-like training where different postures and ready-go settings are practiced. “It is vital to train with ready-go settings in order to appreciate the role that speed plays in the competitions”, Antti says. In addition to training together with peers, he trains at the gym independently. Forearm power, example wrist pronation, wrist flexion and flat-finger pressure are crucial to master, just to mention a few important aspects. In an armwrestling sport, it is evident to be able to find the right angle, grip and technique. Furthermore,  intermuscular coordination i.e. the way the various muscles work together is important. So it is evident that the sport specific requirements are indeed very specific.

antti 3

Antti uses various equipment to optimise his training to be more armwrestling-specific. He for instance uses a grip strength monitor to analyse the recovery of the nervous system and a hook scale to measure isometric strength production. He designs and builds most of his training equipment himself. In order to do this he utilises the basic laws of physics to model muscle strength production at various angles. The innovative equipment and training has helped him to progress faster than the sports average.

 

Optimising training with Mpower

Antti uses Mpower to find out how and especially which of his muscles activate during armwrestling. “I need to be able to activate my pecs, lats, rotator cuff, forearm, bicep and core muscles – all at the same time”. Especially opposing muscle groups like pecs and lats are difficult to activate simultaneously. When Antti started using Mpower, he soon found out that he wasn’t activating his back muscles like he thought he was. “It is incredibly difficult to know which muscles are activated during the actual armwrestling movement. Mpower shows me exactly which muscles activate and what I might be missing and need to focus on more”.

 

“It is incredibly difficult to know which muscles are activated during the actual armwrestling movement. I use Mpower to make sure that the muscles that I want and try to activate during armwrestling, are actually activated”

 

He also utilises Mpower to understand which muscles are important during the different armwrestling techniques. “Earlier I didn’t see biceps as that relevant to all the different armwrestling techniques, however with Mpower I found out that my bicep activates maximally during almost all of them. This helped me to figure out the importance of bicep training to improve my techniques”. The techniques are varied and Antti knows a whopping range of twenty-four different variations of main techniques. “Often when training for armwrestling and thinking about the different techniques, it is easy to think that if I have strong triceps, I’ll focus on the techniques that require triceps the most. However, it’s not that easy – you have to make sure to activate the right muscles during those techniques”.

 

“Having been able to see which muscles activate during armwrestling has enabled me to optimise my training by choosing the exercises that activate the same muscles similarly”

 

“Having been able to see which muscles activate during armwrestling has enabled me to optimise my training by choosing the exercises that activate the same muscles similarly”, Antti says. Comparing different techniques and exercises at the gym has allowed him to find a more optimal and specified training routine for himself. He has also been able to compare basic gym exercises like pull downs and pulls to see how they activate the desired muscles. “We all are unique in terms of our characteristics and training needs and I want to know what my specific training needs are”, he continues.

antti 2

“The beauty of Mpower for me is that it allows me to determine the muscles I need to use and how I can train them optimally. After this it helps me to maximise my training time by determining which exercises are the most effective to me personally”

 

“Overall, the beauty of Mpower for me is that it allows me to determine the muscles I need to use and how I can train them optimally. After this it helps me to maximise my training time by determining which exercises are the most effective to me personally” Antti says. “Mpower lets my muscles tell me what actually happens in my body during armwrestling. The data tells me what happens, when my own senses don’t”.

 

 

 

 

Strong Is Resourceful

 

Antti Salmi on SM-tasollakin palkittu kädenvääntäjä Tampereelta. ”Suurin osa lajin harrastajista on henkilöitä, jotka ovat joskus voittaneet jonkun kädenväännössä ja kokeneet etteivät koskaan häviä. He innostuvat siitä sitten, mutta pian havaitsevat, että kyseessä on oikeasti laji”, Antti aloittaa. ”Valtaosa lähtee kuitenkin sen jälkeen pois pettyneinä, koska äärimmäisen kevytkin 60-kiloinen kilpavääntäjä pystyy suhteellisen helposti voittamaan sata kiloisen vahvan miehen”, hän jatkaa. Antille vahvuus on resurssi – tärkeä väline, jota tarvitaan ympäristön ja ihmisen väliseen vuorovaikutukseen tavalla – oli kyseessä sitten tiukassa olevan hillopurkin avaaminen tai vastustajan voittaminen kädenväännössä. Haastattelimme Anttia kuullaksemme lisää kädenväännön salaisuuksista, sekä siitä miten Mpower voi auttaa kädenvääntöön treenaamisessa. 

 

Jätkien illasta SM-kädenvääntöön 

 

”Itselläni oli päinvastainen lähtökohta. 15-vuotiaana väänsin kättä neljän tytön kanssa ja hävisin jokaiselle. Sen jälkeen päätin kaksi asiaa: alan käymään kuntosalilla enkä väännä enää ikinä kättä”, Antti sanoo. Yhdeksän vuotta myöhemmin klassinen kaverusten huurteinen saunailta johti muutamaan provosoituun kädenvääntöön, jotka Antin yllätykseksi muuttuivat kaikki voitoiksi. Häviävä osapuoli sanoi vaan, että ’katsotaan kolmen kuukauden päästä’. Tämä sai Antin googlettamaan kädenvääntöä löytääkseen kikkoja voittamiseen. Hän havaitsikin kädenväännön olevan laji, jota voi treenata Tampereella suhteellisen lähellä. Vedosta syntyikin intohimo, ja neljän ja puolen vuoden jälkeen Antti onkin SM-tasoinen kilpavääntäjä. 

antti 4

Antti voitti ensimmäisen SM-mitalinsa vuonna 2015, jolloin hän saavutti miesten vasemman käden pronssimitalin alle 80kg- sarjassa. ”Siihen mennessä olin harrastanut lajia 3,5v. Kehitykseni lajissa ei kuitenkaan ollut mitenkään lineaarista, vaan matkalle mahtuu yksi suuri käännekohta. Seuraamme tuli uusi kaveri, joka voitti minut leikiten, vaikka olimme saman painoisia ja itse olin harjoitellut lajia jo puolitoista vuotta”, Antti muistelee. Kyseinen henkilö oli Niko Eerola, yksi maailman parhaista otevoimailijoista (mm. David Horne’s World’s Strongest Hands voittaja alle 83kg painoluokassa v.2013, jolla on voimassa oleva alle 83kg sarjan maailmanennätys ”Adjustable Thick Bar” nostossa). ”Nikolle häviäminen oli jonkinlainen shokki, joka muutti itselläni kädenväännön harrastuksesta intohimokseni. Toinen vaihtoehto olisi ollut lopettaminen. Tuolloin ymmärsin, että hyvän kädenvääntäjän tulee olla äärimmäisen monipuolinen, eikä oma vääntö saa perustua vain yhteen tekniikkaan ja yhteen vahvaan lihasryhmään, niin kuin minulla tuolloin perustui.”, Antti kertoo.  

 

Myös Eerola on yltänyt SM-mitaleille asti. ”Nykyään olemme äärimmäisen tasaväkisiä keskenämme Eerolan kanssa. Viimeksi kun tosissamme testasimme voimiamme toisiamme vastaan, niin minä vein toisen käden ja hän toisen. Koen, että kisoissa kohdatessamme kumpi tahansa voi voittaa kummalla tahansa kädellä”, Antti toteaa. Antin mukaan hänellä ja Eerolalla on vielä saavutetuista SM-mitaleista huolimatta matkaa siihen, että he pystyisivät tosissaan haastamaan painoluokkansa kovimman kärjen ja voittamaan kultaa. Mutta Antti on asian suhteen luottavaisin mielin: ”Olemme molemmat nuoria kavereita ja kehittyneet paljon viimeisen parin vuoden aikana. Olen täysin varma, että emme ole lähelläkään vielä todellista potentiaaliamme”. 

 

Kädenväännön salat 

 

”En aloittanut kädenvääntöä koska olen lahjakas. Suurin tavoitteeni on voittaa paremmalla treenaamisella, paremmalla ymmärtämisellä ja paremmilla treenivälineillä ne ihmiset, jotka ovat luontaisesti lahjakkaita. Esimerkiksi juoksussa tämä ei onnistuisi, siinä lahjakkuuden rooli on oikeasti merkittävä, mutta kädenväännössä se on mahdollista”, Antti myhäilee. Hän kertoo kädenväännön olevan yllättävän strateginen laji. ”Kädenväännön treenaaminen sisältää liikkeitä, joita normikuntosalilaiset eivät tiedäkään”, Antti sanoo. Hän esimerkiksi treenaa kyynärvarsiaan 3-4 tuntia viikossa. Kyynärvarsi auttaa suuntaamaan voiman. ”Jos suunta katoaa niin voimantuoton täytyy olla järkyttävän suuri, koska sitä voi karata myös harakoille”, hän kertoo. 

 

”Suurin tavoitteeni on voittaa paremmalla treenaamisella, paremmalla ymmärtämisellä ja paremmilla treenivälineillä ne ihmiset, jotka ovat luontaisesti lahjakkaita” 

 

Treenaus on moninaista. Siihen sisältyy pöytätreenejä, joissa konkreettisesti väännetään kättä, sekä kisatyyppistä, joissa katsotaan asentoja ja harjoitellaan ready-go -lähetyksien kautta kisatilanteita. ”Ready-go -lähetykset ovat tärkeitä, koska niissä näkyy nopeuden merkitys. Jos aletaan vain vääntämään hitaasti, niin se vie leijonan osan väännöistä, koska nopeus on suuri tekijä kädenväännössä”, Antti avartaa. Yhdessä treenaamisen lisäksi Antti treenaa kuntosalilla itsenäisesti. Esimerkiksi kyynärvarren voima, kuten pronaatio, ranteen sisääntaitto ja lajityypillinen otevoima ovat tärkeitä hallita erinomaisesti. Kädenväännössä on tärkeä tietää oikea kulma, asento ja liikerata. Myös niin sanottu lihasten välinen koordinaatio eli tapa miten lihakset tekevät yhteistyötä on äärimmäisen tärkeää. Lähes koko keho pitää saada jännitetyksi oikealla tavalla. Lajivaatimukset ovat hyvin spesifejä.  

antti 3

Antti käyttää useita eri välineitä optimoidakseen treeninsä. Esimerkiksi otevoimamittaria hän käyttää hermoston palautumisen mittaamiseen. Vetovaakaa hän käyttää mittaamaan isometristä voimantuottoa eri kulmissa. Hän myös suunnittelee itse suuren osan treenivälineistään, kuten erilaisista taljakahvoistaan. ”Mallinnan treenaamisessa voimantuottoa lihasten eri kulmissa – teen treenivälineitä, joihin kopioin vastuskäyrän suhteessa voimantuottokäyrään”, hän selittää. Innovatiiviset tavat treenata ovatkin avustaneet häntä kehittymään nopeammin kuin lajin harrastajat yleensä. 

 

Treenin optimoiminen Mpowerin avulla 

 

Antti käyttää Mpoweria ymmärtääkseen miten ja varsinkin mitkä hänen lihaksistaan aktivoituvat kädenväännön aikana. ”Mun täytyy jännittää rintalihas, leveä selkälihas, kiertäjäkalvosin, kyynärvarsi, hauis sekä kylki- ja vatsalihakset, kaikki yhtä aikaa”. Varsinkin vastakkaisten lihasten, kuten rintalihaksen ja selkälihaksen jännittäminen on vaikeaa yhtäaikaisesti. Kun Antti alkoi hyödyntää Mpoweria, hän huomasi pian, ettei aktivoi leveää selkälihastaan niin kuin oli luullut. ”On erittäin vaikeaa tietää mitkä lihakset aktivoituvat kädenväännön aikana. Mpower näyttää kuinka lihakseni aktivoituvat, sekä mihin lihasalueisiin pitäisi panostaa entistä enemmän”. 

 

”On erittäin vaikeaa tietää mitkä lihakset aktivoituvat kädenväännön aikana. Käytän Mpoweria varmistaakseni, että ne lihakset joita haluan aktivoida oikeasti myös aktivoituvat” 

 

Mpower auttaa myös ymmärtämään mitkä lihakset ovat tärkeitä eri kädenvääntötekniikkojen aikana. ”Luulin aikaisemmin, että kädenväännössä tietyt tekniikat eivät vaadi hauista. Mpowerin avulla huomasin, että käytänkin lähes joka tekniikassa hauista maksimaalisesti. Tämä auttoi ymmärtämään hauiksen treenaamisen tärkeyden tekniikoiden kannalta”, Antti selventää. Tekniikoita on laidasta laitaan ja Antti tietääkin jopa 24 eri variaatiota keskeisistä päätekniikoista. ”Usein kädenvääntöä treenatessa ajatellaan yksinkertaisesti, että jos mulla on vahva ojentaja, niin käytän niitä tekniikoita missä tarvii ojentajaa. Lähtökohtaisesti kyllä, mutta tekniikoiden aikana täytyy opetella aktivoimaan oikeita lihaksia”. 

 

“Konkreettinen data siitä, mitkä lihakset aktivoituvat kädenväännön aikana on auttanut minua optimoimaan treenaukseni valitsemalla harjoitteita, jotka aktivoivat samoja lihaksia samalla tavalla kuin väännöt”

 

”Konkreettinen data siitä, mitkä lihakset aktivoituvat kädenväännön aikana on auttanut minua optimoimaan treenaukseni valitsemalla harjoitteita, jotka aktivoivat samoja lihaksia samalla tavalla kuin väännöt”, Antti tuulettaa. Eri tekniikoiden ja harjoitteiden vertaaminen Mpowerin avulla on auttanut osaltaan löytämään optimaalisen ja kädenväännölle yksilöllisen treenirutiinin. Hän on myös pystynyt vertailemaan peruskuntosaliliikkeiden, kuten ylätaljan ja soutujen tehokkuutta. ”Olemme kaikki yksilöllisiä ja haluan tietää, mitkä ovat tehokkaimpia liikkeitä juuri minulle”, hän jatkaa. 

antti 2

”Mpowerin hienous piilee sen kyvyssä kertoa mitä lihaksia minun pitäisi käyttää ja miten treenata niitä optimaalisesti. Se auttaa minua maksimoimaan ajankäyttöni näyttämällä, mitkä liikkeet ovat tehokkaimmat juuri minulle” 

 

”Mpowerin hienous piilee sen kyvyssä kertoa mitä lihaksia minun pitäisi käyttää ja miten treenata niitä optimaalisesti. Se auttaa minua maksimoimaan ajankäyttöni näyttämällä, mitkä liikkeet ovat tehokkaimmat juuri minulle”, Antti kertoo. ”Mpower antaa lihasteni kertoa mitä kädenväännön aikana oikeasti tapahtuu. Raakadata kertoo mitä tapahtuu, kun oma silmä ei siihen pysty”. 

 

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s